Εκτύπωση
Κατηγορία: Αρθρογραφία
Εμφανίσεις: 1011

Συνέντευξη στον Κωστή Δήμτσα

του Αντώνη Αντωνάκου

Γ. Γραμματέα της Ο.Λ.Μ.Ε.

Σε ποια σημεία εστιάζονται οι αντιρρήσεις στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση;

Ο όρος μεταρρύθμιση δεν ανταποκρίνεται στις αλλαγές που προωθούνται και οι οποίες θα απορυθμίσουν περαιτέρω το εκπαιδευτικό σύστημα. Στην ουσία, πρόκειται για αποσπασματικά μέτρα, δίχως στόχο, συνοχή, επιστημονική τεκμηρίωση και στοιχειώδη προετοιμασία.

Τι ώθησε την κυβέρνηση σε αυτές τις αλλαγές, ενώ δεν ήταν έτοιμη;

Υποθέτω, επιδιώξεις προσωπικού χαρακτήρα αφενός και αφετέρου η ανικανότητα απορρόφησης των κοινοτικών πόρων. Περισσότερα από 500 δισεκατομμύρια παραμένουν, εδώ και μια τετραετία, ανεκμετάλλευτα στα ταμεία της Ε.Ε. Η κυβέρνηση φαίνεται ότι, με τη δημιουργία της μεταγυμνασιακής κατάρτισης, ελπίζει να τα απορροφήσει.

Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στους μαθητές και τις οικογένειές τους;

Η σημασία που αποκτούν η βαθμολογία των τριμήνων και οι πολλαπλές εξετάσεις θα αυξήσει το άγχος και την ψυχολογική επιβάρυνση των μαθητών, αυξάνοντας και την οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών.

Η κυβέρνηση, όμως, ισχυρίζεται ότι καταργούνται οι εξετάσεις και ότι καθιερώνεται η ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια…

Δεν είναι αλήθεια. Οι εξετάσεις πολλαπλασιάζονται και μάλιστα, σε περίπτωση αποτυχίας, δεν υπάρχει δεύτερη ευκαιρία. Όσο για την ελεύθερη πρόσβαση, είναι μύθος, αφού δεν πρόκειται να υπάρξει αντιστοίχηση των θέσεων στα πανεπιστήμια, με τις επιθυμίες όσων συγκεντρώνουν τις γνωστικές προϋποθέσεις γι΄ αυτές τις θέσεις.

Θα εξακολουθήσουμε, δηλαδή, να έχουμε διαγωνισμό και όχι εξετάσεις, με αποτέλεσμα, οι λιγότερο "τυχεροί", αν και ικανοί, να εισάγονται όχι στις σχολές της προτίμησής τους, αλλά στα τμήματα μαζικής παραγωγής πτυχιούχων.

Το υπουργείο ισχυρίζεται ότι οι καθηγητές αντιδρούν γιατί χάνουν τα ιδιαίτερα…

Η παραπαιδεία θα αυξηθεί και αυτό το έχουν, ήδη, δηλώσει τα συνδικαλιστικά όργανα των φροντιστών. Επιπλέον, η είσοδος με το νέο σύστημα στο πανεπιστήμιο, θα εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τη βαθμολογία των καθηγητών, πράγμα που δεν συνέβαινε μέχρι τώρα. Αυτό θα δημιουργήσει εξαρτήσεις και ξέρουμε καλά τι σημαίνει αυτό.

Τι προοπτικές υπάρχουν για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης;

Παρά το ότι το κυβερνητικό κόμμα έχει αποδυθεί σε μια τεράστια προσπάθεια για να επιβάλει τα μέτρα (πανελλήνιες συνδιασκέψεις, ειδική σύνοδος της Κ.Ε. του ΠΑΣΟΚ, νομαρχιακές ολομέλειες), εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, όπως περιγράφεται στις εξαγγελίες της κυβέρνησης (πρόγραμμα Παιδεία 2000), δεν πρόκειται να εφαρμοστεί. Είναι ένας γυάλινος πύργος, που δεν αντέχει στις πραγματικές συνθήκες της ελληνικής κοινωνίας, ούτε στα δεδομένα των συντελεστών του εκπαιδευτικού συστήματος και του ελληνικού κράτους.

ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ

 

16-10-97