Συνέντευξη στο LOCALE PRIVE.

 

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε και όλα δείχνουν ότι ο χειμώνας θα είναι σκληρός. Ποια είναι τα βήματα – κινήσεις της Ο.Λ.Μ.Ε.;

Τα σημαντικά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος παραμένουν άλυτα. Ο ευκαιριακός «καλλωπισμός» του σχολείου εν όψει των εκλογών δεν αποτελεί απάντηση στα αιτήματα των εκπαιδευτικών. Αντίθετα ο εμπαιγμός και η αθέτηση κυβερνητικών δεσμεύσεων έχει δημιουργήσει κλίμα έντονης αγανάκτησης στους συναδέλφους. Είμαστε λοιπόν αναγκασμένοι να προχωρήσουμε σε κινητοποιήσεις οι οποίες αν δεν υπάρξει διάλογος και θετική ανταπόκριση στα αιτήματα μας θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Πως χαρακτηρίζετε την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας;

Επικοινωνιακά είναι κοντά στο άριστα αλλά ως προς την ουσία της εκπαιδευτικής πολιτικής κρίνεται μη προακτέα. Ο Υπουργός Παιδείας φαίνεται να εξακολουθεί να ασχολείται με τον τομέα στον οποίο είχε διακριθεί, την διαχείριση της πληροφόρησης της κοινής γνώμης. Οι όποιες αλλαγές προωθεί δεν χαρακτηρίζονται από συγκεκριμένη εκπαιδευτική φιλοσοφία και δεν υπηρετούν προκαθορισμένους στόχους στα πλαίσια μιας συνολικής εκπαιδευτικής πολιτικής η οποία είναι ανύπαρκτη. Αν δεν υπήρχαν οι δεσμεύσεις και οι χρηματοδοτικές δυνατότητες από τα Ευρωπαϊκά ταμεία η ανυπαρξία πολιτικής θα ήταν περισσότερο εμφανής.

Πως χαρακτηρίζετε τη χάρτα κοινωνικής σύγκλισης, και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τους εκπαιδευτικούς;

Κάπου μεταξύ των κοινωνικών συμβολαίων και της κοινωνικής χάρτας χάθηκε η κοινωνική πολιτική. Η αξιοπιστία των εξαγγελιών του πρωθυπουργού θα κριθεί άμεσα με την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την εισοδηματική πολιτική. Θα δούμε αν οι εκπαιδευτικές δαπάνες ξεκολλήσουν από το 3,5% στην υποτιθέμενη πορεία προς το 5%. Είναι όμως δεδομένο ότι οι ανάγκες μας δεν καλύπτονται με φιλοδωρήματα.

Ποια είναι τα αιτήματα της Ο.Λ.Μ.Ε., και τα οποία πρέπει να ικανοποιηθούν άμεσα από το υπουργείο παιδείας;

Ουσιαστική επιμόρφωση, μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, κατάργηση των Γενικών Εξετάσεων, αυξήσεις για να ζούμε με αξιοπρέπεια μόνο από τον μισθό μας.

Σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, σχολεία ολοήμερα, σχολεία χωρίς καθηγητές, χωρίς βιβλία. Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας καθηγητής μέσα στη σχολική αίθουσα;

Αρκεί να μην είναι σχολεία σε τιμή ευκαιρίας που μοιράζουν τίτλους όσο – όσο προς άγραν κομματικής πελατείας. Η πολυμορφία του μαθητικού δυναμικού σε συνδυασμό με τον μεγάλο αριθμό του και τον συχνό παραλογισμό των αναλυτικών προγραμμάτων.

Λένε ότι τα σημερινά παιδιά τα έχουν όλα είναι αλήθεια; Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας μαθητής σήμερα;

Έχουν τα επουσιώδη και τους λείπουν τα ουσιώδη. Το σημαντικότερο πρόβλημα για τους μαθητές είναι ότι οι απαιτήσεις, όπως καθορίζονται από το εκπαιδευτικό σύστημα και μερικές φορές συμπληρώνονται από την οικογένεια, είναι συχνά τέτοιες που ο μέσος μαθητής είναι αδύνατο να ανταποκριθεί  χωρίς ουσιαστική βοήθεια.

Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα του Εκπαιδευτικού μας συστήματος;

Το «ράβε – ξήλωνε» και η «φτώχεια» είναι τα δύο μεγάλα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Εμείς δαπανάμε 3,5% του Α.Ε.Π. έναντι 5,2% που είναι ο μέσος όρος των χωρών του Ο.Ο.Σ.Α. και 8,1% που είναι οι δαπάνες της Δανίας. Από το άλλο μέρος είμαστε η μοναδική χώρα που κάθε Υπουργός Παιδείας θεωρεί το σχολείο σαν προνομιακό χώρο όπου μπορεί αυθαίρετα να εφαρμόζει τις ιδέες του και να πειραματίζεται στις πλάτες της νεολαίας ερήμην της κοινωνίας και της εκπαιδευτικής κοινότητας.

15-10-2003

Αντώνης Αντωνάκος

Πρόεδρος Ο.Λ.Μ.Ε.

antonakosantonis@gmail.com http://www.antonakos.edu.gr